Vreelicht

Piekerkwartier

Gepubliceerd op 16 juli 2019 om 16:26

Las een piekerkwartier in – tips voor het verminderen van piekeren


Lig je ook vaak ’s nachts te piekeren over je problemen? Je kunt dit verminderen!

Bedenk dat even piekeren helemaal niet erg is. Sterker nog, helemaal stoppen met piekeren heeft het averechtse effect; juist als je probeert het stop te zetten, ga je juist nog meer nadenken over je probleem. Dit leidt weer tot meer frustratie.

In plaats van alle piekergedachten te stoppen, kun je je gedachten sturen naar onderwerpen en bepaalde momenten op de dag. Daardoor zullen de negatieve effecten van het piekeren afnemen en zul je vaker momenten hebben waarbij je helemaal niet nadenkt over je problemen

Tips:

  1. Pieker alleen over feiten
  2. Analyseer je problemen niet
  3. Pieker zo weinig mogelijk ’s nachts
  4. Las een piekerkwartier in

 

  1. Gedachten als ‘Wat zou er gebeurd zijn als ik gister niet…’ Dit is nutteloos, want je kunt het verleden niet veranderen. Kijk dus kritisch naar je gedachten; zijn ze zinvol? Een zinvolle gedachte is bijvoorbeeld: ‘Hoe kan ik het beste de ruzie met mijn vader oplossen?
  2. Als je een probleem gaat analyseren, leidt dit niet tot een oplossing. Vaak maak je het probleem alleen maar groter. Je kunt beter je gedachten richten op wat wel goed gaat en hoe je die momenten kunt versterken.
  3. ’s Nachts piekeren kan leiden tot slapeloosheid, waardoor je je overdag weer minder fit voelt. Een goede manier om dit te verminderen is door pen en papier naast het bed te bewaren (of iets anders waarmee je iets kunt noteren). Je schrijft voordat je gaat slapen alle piekergedachten op en bewaart deze, om ze op een ander moment weer te bekijken en over na te denken. Dit uitstellen van je piekergedachten is aan te leren. Als je eenmaal goed uitgeslapen bent, kun je je gedachten alsnog onderzoeken.
  4. Het piekerkwartier is een bewust gekozen moment waarop je ervoor kiest om te piekeren. Als je hiervoor kiest, verminder je de neiging om hier ’s nachts over te denken. Ook begrens je hiermee de tijd die je aan een probleem mag besteden. Je hebt maar een kwartier de tijd, dus er is alleen tijd voor de belangrijkste zaken. Kies dit piekermoment op een rustig moment van de dag, waarop je je ontspannen voelt.

Dit uitstellen van je gedachtes en piekermomenten lijkt misschien lastig, maar je gedachten bepalen kun je trainen! Eventueel met een coach…

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.